keskiviikko 30. lokakuuta 2019

Woikoski lopetti vedynjakelijana


Havainnekuva Woikosken vetyasemasta. Kuva:Woikoski oy

Vetyautoille on luvattu suurta tulevaisuutta, mutta tällä hetkellä ne ovat jääneet sähköautobuumin varjoon.


- Woikoskella on ollut Suomessa kaksi vetytankkausasemaa, Mäntyharjun Voikoskella ja Helsingin Vuosaressa, mutta nyt nämä asemat on suljettu, kun kysyntää vedylle ei ole ollut, Woikoski Oy:n tekninen asiantuntija Jere Makkonen sanoo. 

Woikoski on luopunut myös tankkausasemastaan Ruotsin Göteborgissa. Syksyllä 2015 avatun aseman piti olla päänavaus Woikosken veteytankkausteknologian viennille. Makkosen mukaan Woikoski on lopettanut toimintansa vedynjakelijana.

- Woikosken vetytankkausasemia Suomeen ei enää tule. Mikäli muut toimijat avaavat asemia, olemme valmiit toimittamaan niille vetyä.

Woikoskelle valmistui vuonna 2014 Euroopan suurin vetyä tuottava elektrolyysilaitos Kokkolaan. Elektrolyysissä vedestä tuotetaan sähkön avulla vetyä. Suurin osa Suomessa tuotetusta vedystä syntyy kuitenkin kemian-, metsä- ja terästeollisuuden sivutuotteena. Nyt tämä vety katoaa taivaan tuuliin. 

Tuolloin arvioitiin, että pelkästään teollisuuden sivutuotteena syntyvä vety riittäisi noin 10000 auton käyttövoimaksi. Mutta päättäjillä ei riittänyt ymmärrystä.

Vetyauto on päästötön sähköauto, jonka polttokenno tuottaa sähköenergiaa painesäiliöön tankatusta vedystä ja autoon tulevasta hapesta. Polttokennosta vapautuu pakoputkea pitkin puhdasta vettä.

Makkosen Tampereen energiamessuilla vuonna 2018 esittelemä Hyundai-vetyauto kulkee joitakin minuuteja kestävällä tankkauksella noin 700 kilometriä. Ero on suuri vedyn hyväksi muihin käyttövoimiin verrattuna.

Toyota on tuomassa markkinoille uuden sukupolven Toyota Mirain. Autojätti tähtää ensi vuonna 30000 vetyauton tuotantoon. Tässä luvussa ovat mukana myös vetybussit. Tokion olympiakisoissa urheilijat kuljetetaan olympiakylästä suorituspaikoille Toyotan valmistamilla vetybusseilla. 

Keski-Euroopassa vetytankkausasemia on jo sen verran, että vetyauto on aito vaihtoehto. Eniten asemia on Saksassa. Skandinavian maissa niitä on parikymmentä.

Myös Baltian maissa valmistaudutaan EU:n tuella vetyautoiluun. Latvian Riiassa on jo vetytankkausasema ja sellainen on tulossa Via Baltican varrelle Viron Pärnuun. Tankkausasemia on suunnitteilla myös Narvaan, Tarttoon ja Tallinnaan. 

Vaikka Suomen näkymät ovat tällä hetkellä synkät, Makkonen uskoo vetyautoilun valoisampaan tulevaisuuteen.

- Vetybusseja on jo käytössä Euroopan kaupungeissa. Jos Tampere olisi valinnut raitiovaunujen sijaan vetybussit, samalla olisi saatu tankkausinfra, jota muutkin vetyautoilijat olisivat voineet  käyttää, Makkonen sanoo.


Woikosken Jere Makkonen esitteli Hyundai ix35 
Fuel Cell -vetyautoa Tampereen energiamessuilla 2018.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti